A nélkülözhetetlen D-vitamin

2017-11-14

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A D-vitamin kétségtelenül az elmúlt évtized legnagyobb vitamin-szenzációja, rengeteg tudományos hír, cikk született arról, milyen fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében, hiánya azonban rendszerint kimutatható a magyar lakosság körében. Miért nélkülözhetetlen a D-vitamin? És hogyan tudjuk pótolni?


Vitamin D3
A D-vitamin valójában nem is vitamin, hiszen a valódi vitaminoktól eltérően, kizárólag az emberi szervezet képes az előállítására. Igazából egy hormonszerű anyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben. A D3 vitamin a bőrben az ultraibolya sugárzás hatására keletkezik, majd a májban és a vesében alakul tovább aktív D-vitaminná (kalcitrollá).

Napsütéses időben akár fél óra szabadban töltött idő is elég lehet, hogy a napi D-vitamin szükségletünket fedezzük, de mivel hazánkban késő ősztől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges D-vitamin termelődéséhez, hiányállapot jelenhet meg, amelyet összefüggésbe hoztak számos betegség kockázatának növekedésével.

A D-vitamin számtalan élettani folyamat szabályozásában vesz részt, hozzájárul többek között a vér normál kalciumszintjének fenntartásához, az egészséges izomfunkció fenntartásához, a csontok épségéhez, a normál fogazat fenntartásához és az immunrendszer egészséges működéséhez. Jelen tudásunk szerint a D-vitamin az egyetlen, amely igazoltan ok-okozati összefüggésben van a fertőzések gyakoriságával. Az összes daganat típusra, - kiemelve a vastagbél-, a tüdő-, és az emlődaganatokat - rendkívül nagy hatással van. A vastagbél daganat kockázata a kutatások szerint közel egyharmadára csökkenthető megfelelő D3-vitaminszint mellett!

Az őszi-téli borongós hónapokban, kevés napfény mellett gyakran alakul ki hiányállapot, ezért a D-vitamin pótlásáról ilyenkor különösen fontos gondoskodnunk. Számos vizsgálat alátámasztotta azt is, hogy a D-vitamint rendszeresen szedők körében jóval alacsonyabb számban fordul elő influenza és légúti megbetegedés. A téli időszakban az immunrendszer erősítésére a D3 vitamin a legalkalmasabb. Ha a meghűlés első jeleit észleljük, akkor célszerű cinket, C-vitamint, echinacea-kivonatot is alkalmaznunk mellette.


A D-vitamin ugyan nagy mennyiségben található meg a tengeri halakban, tőkehalmáj olajban, kis mennyiségben pedig a tojásban, májban fordul elő, de kizárólag élelmiszerrel nem lehetséges biztosítani az elégséges mennyiséget, főként a hagyományos magyar konyha követőinek.

A legújabb ajánlások szerint a D-vitamin bevitelre vonatkozó orvosi ajánlás közel tízszeresére emelkedett a korábbi ajánlásokhoz képest. Egészséges felnőtteknek napi 1500-2000 Nemzetközi Egység D-vitamin bevitele ajánlott, ezt a mennyiséget táplálék-kiegészítő formájában ajánlott bevinni a szervezetbe késő ősztől kora tavaszig.

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A harminc nap éjszaka második része sötét napokat ígér - meglehet sötét volt annak a fejében aki írta, de a te napjaid is sötétek lesznek, h...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!