Befagyott váll és testépítés

2014-09-24

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Adhezív kapszulitisznek hívják, ha fel akarsz vele vágni a nyugdíjasklubban: a befagyott váll nem téli, de elég nyűgös probléma, amelyet nem csak sérüléssel, de rossz életmóddal és mozgáshiánnyal is el lehet érni. De szabad-e vele edzeni?

 

A befagyott váll a vállízület (és később a vállöv) mozgáskorlátozottsága. A szakirodalom szerint sok kockázati tényezője lehet, ezek között szerepel például cukorbetegség, nyitott szívműtét, pajzsmirigy-problémák. (? - a szerk.)

Szerintem bőven elég azt mondani, ha bármilyen okból nem mozgatjuk teljes pályán a vállízületet, akkor a tok rétegei és a szalagok egymáshoz tapadnak. Adhézió alakul ki közöttük, ami fájdalmassá teszi a mozgatást. A fájdalom az első tünet. A továbbiak: ízületi mozgás korlátozottság és hamarosan ízületi merevség. A kar fej fölé emelése és a hát mögé nyúlás idővel lehetetlenné válik.

Sérülés nélkül is kialakulhat. Jó példák erre azok az idősek, akik összes napi használati tárgyukat az asztalon tartják, hogy ne kelljen magasra emelni a karjukat. Náluk akár alapbetegség vagy sérülés nélkül is kialakulhat a befagyott váll. Elég ha nem mozgatjuk teljes pályán a vállat, a nem használt magasságba idővel nem is tudjuk majd felemelni a kart.

Mivel általában gyulladás is jelen van (hogy melyik volt hamarabb az tipikus „tyúk vagy tojás” kérdés) érdemes gyulladáscsökkentőt és fájdalomcsillapítót használni, de szerintem korántsem elég. A szakirodalom szerint gyógytorna is szükséges, de valahol az utolsó hely környékén van említve. Véleményem szerint az emberi mentalitást is figyelembe kell venni. Bizonyosan kevesen vannak akik külső hatás (gyógytornász) nélkül erőltetni kezdik a fájdalmas mozgásokat.

Több helyen találkozhatunk ilyen és ehhez hasonló állításokkal: „Kezeletlenül a befagyott váll-szindróma igen soká jön csak helyre, akár 2 év elteltével, és bizonyos mozgáskorlátozottság visszamaradása mellett.”

Gondolkodjunk kicsit!

„Műtét csak akkor javasolt, ha a gyógyszeres és fizikoterápiás kezelés nem volt eredményes. A műtét a gyulladás miatt létrejövő heges szöveti részek eltávolításával újra lehetővé teszi mozgást.” Hiszen a hegszövet rossz minőségű, megnyúlásra képtelen szövet. A hegszövet korlátozza a mozgást. Mitől tűnik el, ha nem kezeljük? Azt kell mondjam, a jelenlegi orvosi gyakorlat idejétmúlt és csak szerencsés esetekben alkalmas egy ilyen egyszerű, mechanikus eredetű probléma megoldására.

A testépítés és egyéb súlyzós sportok a legalkalmasabbak az izomtömeg növelésére. A nagyobb izomtömeg fizikailag korlátozza, szűkíti az ízületek mozgáspályáit. Ezt igazán csak akkor vesszük észre, ha valamiért elveszítjük az edzéssel felépített tömeg jelentős részét. A „beszűkült ízületi mozgások” fogalom is relatív tehát. Persze ez önmagában soha nem lesz igazán kóros mértékű.

Az erőltetés viszont mikrosérüléseket okoz a terhelésnek kitett ízületek tokjain, szalagjain. Ezek a mikrosérülések pihenő nélkül nehezen gyógyulnak, de ettől sokkal fontosabb, hogy a terhelésnek kitett szövetek megkapják a számukra szükséges tápanyagokat. Ezt ízületvédő készítményekkel érhetjük el. Ilyen tápanyagok nem jutnak be a szervezetbe a napi táplálkozás során, és ez sajnos étrendtől függetlenül igaz.

A mikrosérülések önmagukban nem fognak bajt okozni.

Traumás sérülés esetén viszont az új és a korábbi problémák összeadódnak. Így a súlyzós sportokat űző hobbi- vagy élsportolók gyakran nehezebben gyógyulnak mint akik más sportokban érdekeltek.

Mi, testépítők, célizmokban gondolkodunk. Minden gyakorlatot igyekszünk úgy megtanulni, hogy a célizmot a lehető legizoláltabban dolgoztassa, ezért ugyanazt a gyakorlatot mindig ugyanazon pályán fogjuk végrehajtani. Ez sportunk jellemzője, nem is kell máshogy lennie. Tehetünk viszont a terhelés kiegyenlítéséért ha minél többféle gyakorlatot iktatunk be az edzéstervbe.

Ha bizonyos vállmozgások elkezdenek fájdalmassá válni akkor keressünk komfortosabb gyakorlatokat, de legalább ugyanilyen fontos, hogy melegítés során és lehetőleg edzés közben is minél nagyobb tartományban mozgassuk az ízületeket.

Ha mégis kialakul a befagyott váll, szakértői segítség mellett a súlyokat is felfoghatjuk a gyógytorna eszközeiként.

Gyakorlatilag csak plusz ellenállást adnak, mindössze a gyógyulásig kicsit új szemlélettel kell közelíteni az edzéshez. Aki képes betartani ezeket az egyénileg(!) kialakított szabályokat az elkerülheti vagy lerövidítheti a gyógytornával töltendő időt, sőt, a kedvelt edzést használhatja terápiaként. Több fájdalmas gyakorlat esetén az egyénileg kialakított gyakorlatok a megelőzést is szolgálhatják.

Eddig nem találkoztam igazán reménytelen esettel, bár kétségtelenül nagyon komoly és hosszú munka is lehet egy igazán elhanyagolt befagyott váll. Jó példa erre egyik jelenlegi páciensem, aki másfél évig nem foglalkozott a vállfájdalmával. A folyamatos injekciózás ellenére egyre romlott az állapota. (Ezen a ponton gondoljunk vissza a kezelés nélküli, két éves gyógyulási időről szóló állításra).

Végül amikor már öltözködni is alig tudott, rászánta magát és belekezdtünk a kezelésbe. Az elmúlt majdnem egy év alatt elértük hogy nyak mögött nyomást is tud végezni, ami számára terápiás gyakorlat. Természetesen egyszerűbb lett volna a helyzet ha maximum fél év után kezdjük a terápiát, de a foglalkozás így is sikerrel kecsegtet. Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem műttette meg amikor már tisztán látszott, hogy ennyire hosszú ideig fog tartani az én módszerem. Azért, mert nem akartuk megkockáztatni hogy abba kelljen hagynia a súlyzós edzést, operáció után pedig sajnos előfordul hogy instabillá válik az ízület.

Nincs javíthatatlanul befagyott váll, de célszerűbb ha a megelőzésre fordítunk figyelmet!

(Mint ahogy semmilyen problémát nem old meg a testmozgás abbahagyása, úgy ezt sem, sőt a helyzet itt kifejezetten romlik.Tapasztalataim szerint és Kares kezeléseinek hatására kijelenthetem, hogy befagyott vállal az edést abbahagyni tilos, bármit mond az orvos. -a szerk.) 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!