Guggolás vs lábtolás

2015-12-01

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Az egyik legnépszerűbb, komplett lábizom fejlesztő gyakorlat a lábtológépen végzett lábtolás. A kérdés az, hogy helyettesítheti-e a guggolást.

 


A két gyakorlat közötti alapvető anatómiai és mechanikai különbözőségbe most nem akarunk belemenni, főleg mert mindenkinek nyilvánvaló kell, hogy legyen.

Nézzünk inkább egy életszagú gyakorlati különbséget: guggolni kényelmetlen. Guggolni nehéz.

Ezen tudományos okból szeretik sokan a guggolást hanyagolni, és inkább lábtolót használni.
 

Guggolás erőkeretben Buffalo-rúddal

A lábtológépen végzett lábtolás kitűnő gyakorlat és nagyon hatékony. Elég jól meg tudja dolgoztatni a combhajlítót (ezt sokan nem fogják, de így van) és a combfeszítőt is, meg persze valamennyire a farizmot. Ezen felül biztonságosan végezhető, nem tudunk vele felborulni ugyanis, mint a guggoló rúddal. Ráadásul általában nagyobb súly tudunk használni, ami jót tesz az önbizalomnak - csak éppen nem tesz jót a reális edzésteljesítménynek. 

Az egóedzés nagyon fertőző még a kezdőknél is: mindenki azonnal a lehető legtöbb súlyt próbálja pakolni, és ha van két gyakorlat, azt fogja választani, amelyiket nagyobb súllyal tudja végezni.

Ezért lábtolózik mindenki, és ezért guggolnak olyan kevesen. Mert könnyen lehet dobálózni a “400 kilóval lábtolóztam" baromságokkal, a 60 kilós guggolás meg ciki. 

Az erősportolók régóta röhögnek a telepakolt lábtolóval menősködő jutub-janikon, akiket érdekes módon guggolni nem látunk. 

Ennek oka az, hogy a guggolás nagyságrendekkel nehezebb gyakorlat. 

Két dolgot kell itt tisztázni:

1. A súly irreleváns a lábtológépen. A lábtológép nem mérleg:  súly szempontjából nincs szabványosítva a lábtológép-gyártás, ezért egy adott típusú gépen x kiló már nehéz, egy másik típusú gépen ugyanaz könnyű. Eleve nem ugyanaz az összes gép dőlésszöge. Nyilván minél meredekebb, annál nehezebb. Ezért a felpakolt kilók száma teljesen lényegtelen, semmitmondó adat, miközben a 200 kilós guggolás akkor is 200 kiló, ha a Békéscsabán csinálod, és akkor is, ha New Yorkban. Csakhogy kétszáz kilóval az edzőterembe járók 1%-a sem tud guggolni, miközben lábtológép-hősökkel tele a padlás. 

2. A lábtológépet a többség egyszerűen rosszul használja, és kissé túlértékeli azt, hogy 10 centis hosszon lökdösi a telapakolt gépet. Meg kéne tán próbálni egy szabályos sorozatot tökig beengedett súllyal, majd ezután gondolkodni, hogy tényleg olyan erős-e az ember, hogy lábtolósztárnak érezze magát a lábtoló hall of fame-ben.


Lábtolás felső pozíció
 
A lábtológépen végzett szabályos edzés sokkal könnyebb, mint a szabályos guggolás, mert nem kell az egész testet tartani, stabilizálni, a mozgáspálya is vezetve van, plusz nem tudsz vele felborulni. (Mondjuk amennyi hülye van, ezen se lepődnénk meg.) Előnye is van persze, mert könnyebb és hatékonyabb izoláltan megcélozni a combfeszítőt anélkül, hogy hülyének néznének a teremben, mint mondjuk fél guggolásokat végezni. (Ez azt jelenti, hogy könnyebb kikapcsolni a farizmot és a combhajlítót - más kérdés, hogy miért tennéd?)
 

Népszerű gagyi lábtolás félig beengedve
 

Szabályos lábtolás alsó pozíció

Ennek megfelelően ha rangsorolni kell a két gyakolatot, a guggolás messze komolyabb dolog. Persze semmi baj, ha valaki nem guggol, mert mondjuk sérülés miatt nem tud, ezért csak lábtolózik. A lábtoló gyakorlat is tud kőkemény lenni. De lábtoló teljesítményre vergődni nemhogy felesleges, hanem egyenesen röhejes. 

Mondhatjuk azt is: a magukat sztároknak képzelő lábtolóhősöknek nem árt tudni, hogy a lábtolás a guggolás ratyi verziója. 
 
 
 A BODYBUILDER GYM DECEMBERBEN IS VÁR, SŐT:
DECEMBERBEN RÉGI ÉS ÚJ
TAGJAINKNAK MINDEN NAP INGYENES TANÁCSADÁS! 
Kijavítjuk minden hibádat, új dimenziót adunk az edzésednek!
Érdeklődj a recepción!
BodyBuilder Gym 1042 Bp. Árpád út 112 emelet középen
 

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!