Hízlal-e a vitamin?

2011-08-02

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Sokan nem mernek vitamint szedni, mert vélt vagy valós "tapasztalatuk" szerint "elhíztak" a vitamin szedésétől. Újabb agyrém - de mi az igazság? Dedócikk a köbön!

 

Néha azt gondolom, hiába találtuk fel a villanyt - de túl könnyű lenne most itt az emberi sötétségről elmélkedni.

Leszögezném azért, hogy nem az a baj, ha valakinek halvány lila gőze sincs arról, mik azok a  vitaminok, se igénye, hogy utánanézzen.

A baj azzal van, hogy mindenkinek gyerekkorában beleverik a fejébe, hogy a vitamin egészséges. Mindenkinek gyerekkorától tudnia kell, hogy a vitaminok fontosak.

Így épelméjű embernek kétsége sem kellene, hogy legyen a vitamonokkal kapcsolatban.

A vitamin egészséges, a cigi rákot okoz, piros lámpánál megállunk és minden hasonló szintű információ már 6 éves kor alatt be kellne, hogy rögzüljön.

A vitaminok és ásványi anyagok fontos, ún. mikrotápanyagok, amelyek az élettani funkciók megfelelő működéséhez elengedhetetlenek. Elméletileg ezeket be lehetne vinni normális táplálkozásból, de itt két fontos tényező közbeszól.

1. Nagyon nagy mennyiségű zöldséget és egyéb vitamin/ásványianyag forrást kéne fogyasztanunk. Sajnos ma már azt élelmiszereink ezekben rendkívül szegények a műtrágyázás és a környezeti szennyezés miatt.  Azaz hiába eszel zöldséget és gyümölcsöt: nem elég a benne található vitamin és áványi anyga, különösen egy sportolónak.

2. Ha be lehetne vinni zöldségből a megfelelő menyiséget, akkor sem vinnék be, mert az emberek nem törődnek a táplálkozásukkal. Különösen azok nem, akik azt hiszik, a vitamintól el lehet hízni.

A vitaminok és ásványi anyagok táplálékkiegészítőkben is nagyon kicsi mennyiségeket tesznek ki fő táplálékainkhoz képest. Míg a fő tápanyagainkból, az ún. makrotápanyagokból: zsírból, szénhidrátból és fehérjéből akár többszáz grammos mennyiséget fogyasztunk naponta, addig a vitaminok megadózis mennyiségben is csak pár grammot tesznek ki. Amíg sokan naponta 200g (rossz!)szénhidrátot megisznak két liter üdítőben (és akkor még nem is ettek semmit!) addig 10g C vitamin szörnyű, hihetetlen megadózisnak számít. Egy megadózis vitamin csomag összes tartalma bruttó 8g sincs meg.  Ennél több cukor van 1 deci üdítőben vagy egy kávéban. Eregetikailag tehát a feltételezés röhej, hogy el lehet hízni a vitamintól.

Mindemellett még durvább tény az, hogy a vitaminoknak és ásványi anyagoknak nincs energiatartalmuk. Nem tartalmaznak kalóriákat.

Semmiféle vitamint és ásványi anyagot nem tud testünk zsírrá alakítani, sem izomba építeni. Ezek funkciója más: sejtszíntű tápanyagforrásnak számítanak, a sejteken belüli folyamatokhoz van szükség rájuk. Akárhány kalcium-magnézium tablettát veszünk be, nem tud zsírrá alakulni, az emésztő és tápanyagszállító rendszerünk ilyen szinten csak a makrotápanyokat értelmezi.

Magyarul: elhízni csak a három fő tápanyagcsoportot tartalmazó ételektől (fehérje, zsír, szénhidrát) lehet.

Legfőképpen  a túl sok szénhidráttól. Amiből az átlagember elképesztően sokat eszik. 

A multivitamin olyan vitaminkészítmény, amely megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazza az egészéges élethez vagy a sporttevékenységhez szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. A továbbiakban a vitaminok alatt kizárólag multivitaminokat értek.

Miért tapasztalják egyesek mégis azt, hogy amint elkezdenek vitamint szedni, megjön az étvágyuk és elhíznak?

Már a kérdés is pontosan kimondja: megjön az étvágyuk, többet esznek (természetesen szart) és ettől híznak el, nem a vitaminoktól. Az elhízásért a vitaminokat okolni elég röhej: tetszenek talán nem zabálni annyit, főleg nem szemetet!

Miért növelik meg az étvágyat a vitaminok?

A vitaminok nem az étvágyat noövelik meg, hanem normális működésre ösztönzik testünk élettani rendszereit az enzimatikus működéstől a hormonális folyamatokig. Ez sok mindenre kihat. Ha élettani renszereink jól működnek, akkor vissza is jelezhetnek.

Az éhség egy jelzés: testünk most már képes felismerni, hogy tápanyaghiány van.

A hétköznapi táplálkozás makrotápanyag szinten sem elégíti ki a szükségleteket. Túl kevés fehérjét, túl kevés rostot, túl kevés jó (kompex) szénhidrátot és túl kevés telítetlen zsírt viszünk be. (Miközben a rossz komponensekből, mint cukrok és telített zsír túl sok van: szénhidrátból általában giga mennyiség.)

Ez egy tápanyagyhiányos állapot, amit testünk éhséggel jelez.

Erre természetesen mit eszik a paraszt? Kenyeret, zacskós levest és somlói galuskát - majd csodálkozik, ha elhízik. De az éhség nemsokára újra előjön, hiszen semmiféle hasznos tápanyagot nem vitt be, csak a gyomrát terhelte meg nehezen emészhető ipari szeméttel.

Az elhízást nem a vitaminok okozzák, hanem a rossz táplálkozás.

És az a sajnos a jelentős mennyiségű marha, aki nem mert vitamint szedni az elhízástól félve, jobb, ha elgondolkodik, mit jelenthet vajon a táplálkozás fogalma. Mert cseppet sem azt, hogy minden szart megeszünk, csak azért mert finom.

A vitaminbevitel fokozhatja az éhségérzetet, mert testünk rendszerei rendesen kezdenek működni és éhséggel jelzik, hogy rosszul táplálkozunk: nem viszünk be igazi, minőségi tápanyagokat. De ez nem azt jelenti, hogy a vitamin hízlal, hanem hogy rosszul táplálkozunk. 

Megfelelő vitamin és ásványianyag bevitel kell: ne csodálkozzunk, ha enélkül sem egészségesek nem leszünk, sem úgy nem tudunk kinézni, ahogy szeretnénk.

 

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!