Két tévhit a hasizom edzéséről

2015-10-31

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A hasizom edzésével számtalan cikkben lehetne foglalkozni, mert sok a félreértés. A két leggyakoribb talán a következők.

 

1. Nem kell hasazni

Ez a tévhit húsz éve volt nagyon elterjedt. Sokan abban a szilárd hitben éltek, hogy a hasizom más típusú izom, mint mondjuk a bicepsz - ez részben igaz is - ezért folyamatos terhelést kap a napi élet, de legfőképp az edzés során. Hiszen szinte minden gyakorlat közben “tart” a hasizmunk. Az is igaz, hogy a hasizom több vörös rostot tartalmaz, sokkal több terhelést bír el volumenben.

Mindezen félinformációk jó alapot tekintenek arra, hogy az ember megideologizálja magának, hogy lusta hasazni.

Csakhogy mindez alapvető edzéselméleti téveszme. 

Az edzésnek pont az a lényege, hogy az edzés maga eltérő terhelést és intenzitást kell, hogy adjon izomzatnak. Tehát azért, mert a hasizom tart, még nincs megedzve - pontosan ehhez képest kell edzeni.  

Ezen felül alapvető tézis, hogy az izmok edzése a testépítésben mindig olyan izommunkát jelent, amelyben az izom csúcsösszehúzódása és kinyúlása között mozgatjuk az adott testrészt ellenállással szemben. Ez pedig nincs meg csak azért, mert éppen tricepsz letolásnál érzed a hasizmodat.

Kell hasazni, méghozzá nem is keveset, mert anélkül nem lesz mély hasizmod egyrészt (persze csak akkor látszik, hogy van vagy nincs, ha lediétáztál), másrészt komoly mozgásszervi problémák alakulhatnak ki a gyenge hasizom miatt. Ha nincsenek egyensúlyban a törzs izmai, könnyen állandósulhat derékfájás például. 



2. A hasedzés leégeti a zsírt

Ez az egyik legnagyobb és teljességel kiirthatatlan baromság, amivel nap mint nap találkozik az ember, akkor is, ha napi hat könyv fog megjelenni cáfolatul. 

Az intenzív izommunka nem éget zsírt. Ez két különböző folyamat. A hasizom edzésével a hasizmot edzzük, nem a rajta levő zsírréteget. A bőr alatt levő zsír nincs összeköttetésben az izommal. Teljesen felesleges a folyamatot részletezni: nincs olyan, hogy egy adott izom edzésével eltűnik onnan a zsír.

Ezt természetesen számtalan hülye nem hiszi el, de olyan szinten, hogy elmagyarázod érvekkel alátámasztva és néz, mintha a falnak beszélnél, mert neki benne van már az okosság a fejében, és akkor sem tántoríthatod el ettől, ha éppen romszálka versenyformában magyarázod.

Nekik javaslom a következőt: végezzenek el napi 1000 hasizom gyakorlat ismétlést. Bátrabbak csináljanak ötezret. Egy hónap után nézzük meg, változott-e bármit is a hasukon levő zsírmennyiség. Garantáltan nem fog. És persze garantáltan senki nem fogja végigcsinálni. (Ismerek egy hülyét, aki fiatal korában megcsinálta az ezres verziót. Én voltam az.)

Aki nem érti, hogy a zsír elvesztése csakis diétával lehetséges, az reménytelen. 

A hasizmok edzése fontos része az edzésprogramnak, ugyanúgy, mint ahogy az egységes izomzati terhelés érdekében minden más izmot is rendesen kell edzeni. Ne hanyagoljuk el a hasizom edzését, de ne önmegában ettől várjuk a zsírmentes, kockás hasat.


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!