Mi a gáz a nulla szénhidrátos diétával?

2016-01-12

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A diétás és tömegnövelő étrend a szénhidrát mennyiségében tér el alapvetően. Ezért sokan a minél kevesebb szénhidrátot erőltetik - és nem értik, miért vesztenek izmot.

 

 
Ha diétázni a szénhidrát csökkentésével kell, akkor kézenvekvő, hogy a legkevesebb szénhidrát a legjobb, vagyis a nulla szénhidrát. Közkeletű tévedés ez, amivel sokat árthatunk magunknak.
A szénhidrát az üzemanyagunk, ezt mindenki tudja. Az izmok építőkövei a fehérjék, a zsírok pedig másodrendű energiaforrásként szolgálnak és a biolgóiai folymatokhoz szükségesek.

A diétás étrendben ezen tápanyagok arányát változtatjuk meg először. Tehát van, amit csökkentünk, van, amit növelünk.  

Alapvetően kétféle diéta van: az alacsony szénhidrátos diéta és a ketogén diéta.

(Az alacsony szénhidrátos diétát szokták éppen ellenkezőleg, magas szénhidrátosnak is nevezni, mert hogy mi a kevés és sok, az bizony relatív.)

Alapesetben az alacsony szénhidrátos diétában lecsökkentjük a szénhidrátot, megnöveljük a fehérjét, és minimalizáljuk a zsírt. A ketogén diéta a magas zsírbevitelről, közepes fehérjebevitelről és nulla szénhidrátról szól, szénhidrát-töltéses napok beiktatásával. Jól látható, hogy a két rendszer alapvetően különbözik.

Sokan azonban a hagyományos szénhidrátos diétát úgy akarják megoldani, hogy nulla szénhidrátot használnak - azt hiszik, ettől gyorsabb lesz a folyamat. Ez hatamas tévedés.

Két tényezőt kell figyelembe venni:

1. energetika
 
Mindenkinek tudnia kell, hogy a bevitt tápanyagok enerigaértékét kalóriának nevezzük. A célunk a diétában az, hogy kevesebb kalóriát vigyünk be, mint amennyit elhasználunk a napi aktivitásunkkal. Viszont ha túl keveset viszünk be, nem fogjuk tudni megtartani az izmainkat. Túl nagy kalóradeficit esetén a testünk elő fogja állítani a hiányt, mégpedig a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban: az izmok lebontásával.

2. fiziológia
 
Testünk elsőrendű üzemanyaga a szénhidrát. Zsírból energiát előállítani elég macerás és bonyolult, ezért az intenzív izommmunkához (edzés) nem tudunk zsírt használni. A fehérjéket azonban egyszerűen át tudjuk alakítani szénhidrátnak, ezért a fehérjék a legtöbb esetben sokkal jobb energiaforrások, mint a zsírok, ha nem elégséges a szénhidrátbevitel.

Ha nem viszünk be szénhidrátot, két dolog fog történni: mivel túl alacsony lesz a kalóriabevitel, a testünk nem fogja tudni megtartani az izmainkat, így le fogja bontani, hogy az izomfehérjékből fedezze a szénhidrát-hiányt.

A ketogén diétánál ez nem történik meg, mert a magas zsírbevitel arra ösztönzi a testet, hogy a zsírt használja üzemanyagként. (Ilyenkor az edzést is speciálisan kell időziteni.)

A (nulla) szénhidrátos diétánál a zsír és a szénhidrátbevitel is szinte nulla: az egyetlen bevitt tápanyag a fehérje, amivel arra ösztönözzük a rendszert, hogy a fehérje az üzemanyag. Ezzel azt érjük el, hogy a táplálékkal bevitt fehérjét nem izomépítésre/megtartásra fordítjuk, hanem elhasználjuk üzemanyagként, így még jobban hozzájárulunk az izmok lebontásához
Cserébe a szénhidrát hiányában az anyagcsere folyamatosan lassul, de ez most nem lényeges.

A diéta célja nem lehet súlyosan tápanyaghiányos állapot kialakulása
. A kétféle energiaforrás közül legalább az egyiknek jelen kell lennie.

Így a nulla szénhidrát-nulla zsír-magas fehérje diéta egyáltalán nem jó ötlet. A szénhidrát átgondolatlan megvonásával sokat árthatsz magadnak.

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!