Mindörökké kreatin!

2016-01-21

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Kreatin: nem lehet eleget beszélni erről. Amióta 1998 körül a magyar közönség is ráizgult a kreatinra, nem lehet elégszer elmondani a tényeket anélkül, hogy másnap ne kérdezze meg másvalaki ugyanazt.

  

A rengeteg félreértés okozta tévhit mind gátolja azt, hogy a valódi hasznos információk bejussanak a júzer agyába, ellenben a vizesítős kreatin hülyeségeket úgy szajkózza mindenki, mintha kötelező lenne.

A kreatin egy természetes tápanyag, amely pl. húsokban is megtalálható.

Nézzük az alap tényeket:

A kreatin-foszfát a sejten belüli energiafolyamatok üzemanyaga. Minél több kreatin-foszfát áll rendelkezésre, annál erősebb és nagyobb teljesítményű az izom - ez azonban önmagában még csak erőnövekedést okoz, nem okoz izomtömeg-növekedést. Hacsak nem a nagyon-nagyon áttételes nagyobb erő-keményebb edzés-több izom hatást nézzük hosszú időre vetítve. (A hosszú idő nem merül fel a kreatontól csodát várókban, ők azonnal akarnak izmosak lenni a kreatintól.)

A kreatin erőnövelő tulajdonsága miatt lett népszerű nem csak testépítésben, hanem más teljesítménysportokban is, mint teljesítménynövelő kiegészítő. Ezen felül a testépítésben természetesen az izomtömeg-növelésre gyakorolt hatása miatt lett híres: ez pedig a kreatin sejtfalra gyakorolt hatásával van összefüggésben.

A kreatin ugyanis megváltoztatja a sejtfal ozmotikus tulajdonságait: vizet vonzz az izomsejtbe.

Mivel az emberi izomzat 78% víz, egyértelmű, hogy a sejten belüli - szép magyar szóval intracelluláris - vízvisszatartás az izomsejt méretét jelentősen megnövelheti. Ezt értelmezik tévesen úgy, hogy a kreatin vizesít - itt azonban nem az esztétikailag kedvezőtlen bőr alatti vízvisszatartásról, hanem a sejtek hidratálásáról beszélünk!

A sejtfal "átjárhatósága" még egy járulékos pozitívumot eredményez: nemcsak több víz, hanem több tápanyag, így aminosavak (en bloc fehérjék) is bejutnak az izomsejtbe - mindez az izomsejt méretét növeli meg, ezáltal izomfejlődést jelent.

Természetesen a kreatin sem csodaszer: mindezen tulajdonságai nem jelentenek két hét alatt tíz kiló izmot, azonban hamar észlelhető többletet hoznak mind erőben, mind kinézetben és megjelenhet - elsősorban az intracelluláris víz mennyiségnövekedésének hála - pár kg plusz a mérlegen.

A kreatin kétféleképpen használható: napi szintű kreatin pótlásként pár grammos adagban edzés előtt és/vagy után. Általában tartalmazzák tömegnövelők is, amelyek fedezik az alap kreatin szükségletet.

A másik, népszerűbb és agyonmisztifikált metódus a

kreatin kúra

- amelyet hatásában és jellegében sokan lelkesen összekevernek a szteroid kúrákkal, holott az égvilágon semmiféle közös nincs.(Kezdve azon, hogy a kreatin nem doppingszer.) 

A kúra egy misztikus szó és ha kúráról van szó, az biztos sok izmot jelent! Hát nem: a gyengébbek kedvéért a kúra szó valamilyen kezelést jelent, semmi többet és az értelmező szótár nem tartalmaz utalást az izmokra; így a kreatin kúra kifejezés egy bizonyos ideig tartó kreatinhasználatnál többet nem nem ígér. 

A kreatinkúra egy maximum 3 hónapos periódus, amely látványosabb eredményeket produkál, mint a sima pótlás: a kúra során ugyanis egy 5-10 napos töltési fázis alatt nagy mennyiségű kreatint viszünk be, amely hirtelen megnöveli a sejten belül a kreatinfoszfát mennyiségét és a vizet. Ennek pozitív hatásait elég gyorsan érezzük.

A dolog árnyoldala, hogy ez a hatás a fenntartó 5-10 grammos adag során jelentősen lelassul, majd a kúra végeztével a plusz kreatin mennyiség kiürül. Így mind az erő, mind az intracelluláris víz okozta tömeg "elszáll", a testsúly némileg lecsökken. Célszerű legalább 3 hónapos pihenőt tartani két kúra között a maximális hatásfok érdekében.

Ilyenkor szoktak a felhasználók kétségbe esni, pedig nem kéne: a kettőt előrelépünk-egyet hátra metódus szerint bele kéne törődni, hogy a fejlődés látszata nem lehet folyamatos. A kreatin segítségével fel tudunk szedni egy kicsit több izmot (de nem tíz kilót!) és ennyi. Ez a cél.

A következő kreatin kúra is hoz majd kis maradandó eredményt és így tovább, lépésről lépésre kell továbblépni - a testépítés erről szól. És évekről, nem pár hét alatti csodákról.


 

Téveszmék

A kreatin vizesít

A mellé fogyasztott kolbász és kilós kenyér, meg a többi szar vizesít és zsírosít. A kreatin önmagában minimális bőr alatti vizesedést okoz és ennek is az az oka, hogy feltöltéskor túl nagy mennyiséget vagyunk kénytelenek használni. A klasszikus kreatintranszportokkal elfogyasztott mértéktelen cukor okozta elhízást szokták még a kreatin vízesítő hatásának benézni.


A legjobb kreatin a kreatin foszfát, mert a sejtben is az van

Épp ellenkezőleg: a kreatin-foszfát a legrosszabb kreatin. A kreatint azért kötik kémiailag monohidrát vagy foszfát  formába (egy időben etil-észter, alfa-ketoglutarát stb. is, de ezt az EU-ban klinikai tesztek hiányban betiltották), hogy át tudjon haladni hatásosan az emésztőrendszeren. A "klasszikus" kreatinok között a monohidrát a legjobb.

 

Szedni kell valamit kreatin kúra után

Ez a doppingszerekkel való agyatlan összemosás eredménye, de a kreatin semmit nem szabályoz le a testünkben, semmiféle mellékhatása és semmiféle káros hatása nincs, tehát semmiféle "visszaállító" termék nem szükséges. 

 

Diétában nem kell kreatin

Már miért ne kéne?

 

A kreatin árt a vesének

A túl kevés folyadék fogyasztás árt a vesének.


Hogyan kell a kreatint használni?

Ami véleményünk az, hogy minél jobban elosztva  a nap folyamán szénhidrátot étlkezésekkel, vagy ha ez túl bonyolult, akkor úgy, ahogy a dobozra rá van írva. Kiemelt időpontok: edzés után, esetleg edzés előtt, de ez utóbbi nem mindenkinek jön be. 

 

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!