Minőség vagy mennyiség?

2016-04-18

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A testépítés arról szól, hogy meg kell tanulni sokat enni, mert fingból meg kakaós csigából nem lesz izomzat. A normális táplálkozáson belül is vannak azonban nagyon eltérő árkategóriájú tápanyagforrások: maradjunk az olcsónál, vagy megéri a drága akkor is, ha kevesebb jut?

 

 “Enned kell, ha nagy akarsz lenni” - mondaná a BodyYoda, ha lenne ilyen szereplő az amúgy sem létező Body Warsban. (Pedig milyen jó rész lehetne: a fináléban egy csomó kigyúrt paraszt agyonverné a VII. részt elbarmoló Jar Jar Abramset a kakálcsillagon.)

Ezt az alapszabályt egészen hülyéken kívül - akik napi három étkezéssel, levessel és szendviccsel akarnak izmosak lenni, és nem fogják fel, mi a baj - mindenki érti. 

Amikor az ember elkezd ezzel a sporttal foglalkozni, korántsem az edzőterembe járás és az edzés a legfontosabb feladata. (Ezt a két dolgot nem véletlenül választottuk külön.)

Hanem bizony a táplálkozás képességének elsajátítása. Az ételek elkészítésének megtanulása. És a sok szénhidrát, sok fehérje, kevés zsír összetételű étrendben meghatározott mennyiség elfogyasztása.

A táplálkozáshoz megvan a bevált módszer, a bevált alapanyagokkal. Ezek általában igazán ár/teljesítmény arányban  erősek, de megadják a minimálisan elvárt minőséget, főleg a hétköznapi kenyér-felvágott alapú táplálkozáshoz képest. Nyilván legjobban úgy éri meg, ha olcsó, de használható tápanyagokból fogyasztunk sokat.

Eljön azonban az ember életében az az idő, amikor elege lesz, vagy rájön arra, hogy miután sokat nyűglődött azzal, hogy jól megtanuljon zabálni, van más út is. A csirke-rizs ugyanis jó alap, de mindig is hangsúlyoztuk, hogy csak egy elv: a komponensek helyettesíthetők, és a legjobb, ha helyettesítjük is.

Egyszerűsítsük le a kérdést:

ha két tápanyagforrásnak a tápértéke kb. ugyanannyi, de az egyik sokkal jobb minőségű (könnyebben emészthető stb, így lényegében jobban hasznosul), viszont kevesebbet tudunk belőle megenni, a minőséget válasszuk vagy a mennyiséget?

Gondolkodhatunk ezen a “testépítőknek nagy a bele a sok kajálástól” kérdéskört megvizsgálva is. A nagy mennyiségű étel feldolgozása ugyanis komolyan igénybe veszi a szervezetünket és fogyasztása nem kívánt "mellékhatásokkal" is járhat. Nyilván rosszabb minőségű étellel rosszabb minőségű izomzat, és levésbé zsírmentes külső érhető el.

A legjobb megoldás például fehérjebevitelnél, ha jó minőségű fehérjeforrásokat kombinálunk. Nem egyszerű megoldani, hogy minden nap legyen csirke, marha, hal, tojás és tejsavó protein, de sokkal jobban járunk, mintha csak csirkéből próbálnánk fedezni. Egyrészt nem lesz herótunk egy idő után, másrészt könnyebben emésztünk, jobban hasznosul, és nem kell akkora mennyiség sem. 

Nem arról van szó, hogy 13 ezer forintos bélszínt kell enni, vagy aranyozott proteint, hanem arról, hogy próbáljunk eggyel feljebb lépni kategóriában. Nem nagyon kell magyarázni, hogy a legolcsóbb (takarmány sítlusú) B minőségű gagyi rizs is jobb, mint ha kenyeret zabálnánk, de nagyon odébb van egy barna jázminrizstől minőségben és beltartalomban is. Ahogy egy jó forrásból beszerzett marhahús jelentősen többet ér a cipőtalppá sütött, közértben agyonvizezett csirkemellnél. (Ami nyilván fényévekkel jobb azért a felvágottaknál, amit abban a tudatban esznek hajszálvékony szeletekben, nulla fehérjatartalommal, hogy az hús.) 

Minőség vagy mennyiség? 

Tanuld meg a mennyiséget betermelni, és ha haladó szintre érsz, válts minőségre!

WARMUP!:
EZ EGY BEMELEGÍTŐ KRÉM.
NEKED GYÁRTJUK,
HOGY SOHA NE SÉRÜLJ MEG!


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!