Nehezen tudok enni - mit a megoldás?

2016-03-09

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Sokak problémája az, hogy nehéz letolni az előírt napi kajaadagot. Megvannak a módszerek, amivel segíteni lehet ezen.

Amikor elkezded komolyan venni a sportot, két dolog szokott történni.

A verzió:. Kiszámolod az adagot és az első nap után döbbenten tapasztalod, hogy nehéz legyűrni.

B verzió:  A már meglévő étrendbe fásulsz bele annyira, hogy egy idő után kifordul a kaja a szádból. Rutintalanabbak egy-két hányás után kezdenek gyanakodni, hogy valami nem frankó.

 

Ugyan a két eset némiképp különböző, egy alaptörvényt le kell szegezni: a tömegnövelés is a kajánál dől el. Mint ahogy az izomzat sem akar fejlődni magától, az emésztőrendszer sem szívesen veszi fel a megszokottnál sokkal több táplálékot. Így bizony sokaknak kemény munkával és sok szenvedéssel jár a mennyiség legyűrése - ami sajnos teljesen normális, a testépítéssel járó dolog.

Senki sem állította hogy izomtömeget építeni könnyű - miért lenne a leglényegesebb része problémamentes?


Táplálkozni meg kell tanulni. 

 

A. verzió

Gyakran radikális a táplálék mennyisége és radikális minőségi változást is okoz - ehhez hozzászokni sok idő, eltarthat akár évekig is.  Felfogható edzésnek is, de legalábbis gyakran nagyobb meló a kaját lenyomni, mint amit az edzőteremben kell végezni, legalábbis pénz előtermetésével, a kaja megvásárlásával és megfőzésével együtt mindenképpen.

1. Ha semmiképpen sem megy, első körben lehet emésztőenzimmel próbálkozni. Az emésztőenzimek olyan természetes anyagok, amelyek a fehérjék/szénhdirátok emésztését segítik, kiegészítve a gyomor enzimjeinek munkájá.

Az emésztőenzimek megelőző, emésztést elősegítő jelleggel azoknak is hasznosak, akiknek elvileg semmiféle problémájuk nincs - akár úgy is fel lehet fogni, hogy a táplálék nagyobb hatásfokkal jut át az emésztőrendszeren a segítségükkel.

 

2. Ilyenkor jön képbe a az étkezési rendszer átcsoportosítása: próbáljuk a nagyobb mennyiségű szénhidrátokat csakis a kiemelt időpontokban elfogyasztani, mint reggel és az edzés utáni időszakban. Edzés előtti étkezésben is szükséges szénhidrát, de nem túl sok. Csináljunk minél több, kisebb méretű étkezést, de persze az emésztési ciklus ideőigényének figyelembevételével.

3. Használhatunk "segédanyagokat" is, amely névvel viccesen azokat a kiegészítőket értjük, amelyek hatására könnyebben csúszik a kaja. Ilyenek a különböző szószok (akár ketchup ésszerű mennyiségben, vagy light majonéz), amelyeket mi magunk is legyárthatunk joghurt vagy kerfír alapon.

4. Mindig fogyasszunk nyers, grillezett vagy párolt zöldséget. Az étel elfogyasztásán felül az emésztést is segítik.

4. Készítsük el a kaját szószosan, vagy akár pörkölt formában. A száraz natúrcsirkét meg lehet unni elég hamar, míg a levesbe főtt csirkét vagy egy pörköltet röhögve le lehet nyomni. Meg lehet csinálni kockákra vágva, rizottó formában, ledarálva fasírtnak is: bármilyen a hagyományostól eltérő forma segít a kaja leküzdésében.

Alapszabály: trükközzünk az ízekkel és a kiegészítőkell, minden adag kajához együnk zöldséget! Hamar rá fogsz jönni, hogy nincs szarabb, a száraz natúr csirkénél, főleg, ha nem frissen készült, hanem dobozban rohadt egy napig.

Ha mindez nem elég, nem marad más mint az, amit a második pontban olvashatsz.

 

 

B. verzió

Az A. esetben felsoroltak teljes mértékben vonatkoznak ide is, de fordítva is így van.

Ha már semmi más nem segít, kénytelenek vagyunk komolyabban belenyúlni az étrendbe.

1. Vedd el a szénhidrátot! Nem kell befosni az izomvesztéstől: ugyanott vagy, ha amúgy sem tudod megenni az előírtat. Vedd le az étkezésenkénti szénhidrátmennyiségeket a felére és nézd meg mi történik.

Ha nem elég, csak a 3 kiemelt időpontban (reggel, edzés előtt és után) használj szénhidrátot.

Ha ez sem elég, vagy a probléma eleve olyan súlyos, jöhet a radikális lépés: iktasd ki teljesen a szénhidrátot az étrendből - jól érted, nulla szénhidrát! Ha egy hét után nem vagy farkaséhes, akkor csodálkozni fogunk. Persze mindezt lehet kombinálni az egyes pont trükkjeivel az emésztőenzimtől a szószokig.

2. Ezután állj vissza a normális étrendre. Ha még mindig nem megy a kajálás, felezd a szénhidrátot és egyél legalább 100g zöldséget minden kajához, majd fokozatosan próbáld meleni a szénhidrát adagot nomálisra, akár több hét alatt.

3. Ha egyáltalán a fenti összes tanács ellenére nem tudod megenni azt, amennyit kell, mindig a szénhidrátot vágd le - feltételezve hogy az alap étrended jó és nem túl sok a fehérjbeviteled.

Tömegeléskor 2g-nál nem kell több fehérje, diétakor 2-3 g között kell lennie valahol.

Ilyenkor számold ki az eredeti étrended szénhidrát részének kalóriatartalmát. Vedd le mondjuk a felét a szénhidrát mennyiségnek, a maradékot pedig vidd be telítetlen zsírból. (Ne feledd, a zsír 9 kalória,a szénhidrát csak 4, tehát zsírból grammra számolva kevesebb mint a fele kell!)  

Akár diétás, akár tömegnövelő étrendben az összkalóra beviteled (ch x4 + zsír x9 + fehérje x4) 30%-át gond nélkül beviheted zsírból, de ennek nagy része telítetlen zsírforrásból kell hogy származzon: sokat segít a lenmagolaj ezügyben.

 

Alapszabály: egyedi lény vagy fizikumodban is, ezért a szokásos 5g/tskg szénhdirát és 2g/tskg fehérje csak egy irányelv - kisérletezz! Lehet neked tökéletesen elég 3-4g ch a tömegeléshez, sőt lehet 5g-tól már zsírosodsz, miközben mások elképesztő mennyiségű szénhidráttal simán szálkásak maradnak.

Így első körben nézd át az étrended aszerint is, hogy valóban kiiktattál-e minden szemetet ami szabotálja az emésztésedet és "helyet foglal" a szükséges táplálék elől. Ezután vizsgáld felül, hogy nem-e túl magas a ch beviteled. Ha stimmel-ha nem, nyugodtan alkalmazd a fentieket és barátkozz meg a gondolattal, hogy önmagában a natúrcsirke-rizs kombináció nem fog éveken át működni. A csirke-rizs csak egy elv! 

Ha pedig teheted, használj emésztőenzimet!

 

 

 

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!