Súly szorító - meglepő teória következik!

2015-11-11

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Sokan nem használnak szorítót a rudakon se fekvenyomás, se guggolás közben. Vajon miért tesznek ilyet ezek az életveszélyes pernahajderek? És miért nincs a jobb termekben szorító?

 

Sok edzőteremben nincsen szorító a rudakhoz, többek között a BodyBuilder Gymben sem. 

Nézzünk pár példát először, hogy milyen gyakorlatokat végez az ember rúddal, és milyen rúddal.

Kis rudas (10kg) vagy franciarudas gyakorlatok: bicepsz állva, tricepsz fekve, esetleg vállról nyomás, előre emelés, esetleg evezés stb. (A Bodybuilder Gymben nem kell összeszerelni kis rudat, fix súlyzók vannak.) 

Nagy rudas (20kg) gyakorlatok: fekvenyomás, ferde pados nyomások, guggolás, felhúzás, evezés, mellről nyomás stb.

 
Nyilván ez utóbbi gyakorlatok a nehezebbek. A két rúd közötti alapvető különbség nem csak a súlyából adódik, hanem a fesztávolságból is. Bizonyos gyakorlatoknál szükséges, hogy a súlyok távol legyenek egymástól; például a fekvenyomást vagy a guggolást nem lehetne elvégezni sem kis rúddal.
 

Más gyakorlatoknál a nagy rúd jelentene hátrányt: bicepsz vagy tricepsz gyakorlatnál nem jó, ha a rúd hosszú és a súly távol esik, mert egyrészt túl sok helyet foglal a gyakorlat, a lényegesebb szempont pedig az, hogy nagyobb az erőkar, így a mozgás minimális véletlen asszimetriája is sokkal jobban érezhető. Azaz nem tudsz az izomra koncetrálni, ha azzal kell foglalkoznod, hogy a rudat egyensúlyozod. 
 

A szorító alkalmazása egy alapvető biztonsági megoldás lehetne, hogy a súlytárcsa ne tudjon leesni. 

Legalábbis akkor, ha el tudjuk képzelni azt, hogy a teremben akkora balfaszok edzenek, akik leborítják a súlyt. 

Gondolj bele:
el tudsz képzelni egy olyan szituációt, hogy olyan ferdén bicepszezel, amitől elcsúszik a súly? Olyan ferdén nyomsz felve? Olyan ferdén guggolsz?

Még ha valami miatt (rossz koncentráció) az ember egy kicsit aszimmetrikusan húzza, akkor a helyükön maradnak a tárcsák a súrlódásból kifolyólag, de ha mégsem, annyira mindkét típusú rúdnak hosszú a puskája, hogy ne tudjon leesni.

Nincs olyan gyakorlat, ahol oldalirányú erő érni a súlyzórudat, ami miatt oldalról rögzíteni kell a tárcsát: a kétkezes rudakkal nem végzünk balra/jobbra forgató mozdulatot.  Minden rúddal végzett gyakorlatban a rúd párhuzamos, kivéve a paraszt T-rudas evezést (amikor sima rúddal végezzük oly módon, hogy a rúd egyik felén súly van, a  másik felét pedig beakasztjuk vagy valaki rááll), de a súlytárcsa ott se tud elmozdulni.
 
Nem tudjuk máshogy leírni: 

olyan meg főleg nincs, hogy valaki annyira balfasz, hogy szorító kelljen, különben leborítja a súlyt.

Aki a súlyt nem tudja kontrollálni, nem tudja vízszintben tartani, az használjon (sokkal) kisebb súlyt, de mindenek előtt tanuljon meg edzeni, addig ne is erőlködjön.

Még egyszer leírom: 

Nincs olyan esemény (a földrengést kivéve), amitől a súly lecsúszhat a rúdról. Ezért nem kell szorító.


Ha már a szorító véd meg, akkor lehet hogy jobb is, ha nincs. Pl. ha van valaki annyira hülye, hogy túl nagy súllyal nyom fekve, és még egyedül is van, azaz nincs segítség, akkor nem fogja tudni leborítani a súlyt magáról, ha van szorító, míg szorító nélkül el lehet mókolni a rudat az egyik oldalra, hogy lecsússzanak a tárcsák. (A másikra már nem kell, nyugi: úgy vágódik oldalra a rúd, hogy reménykedj, semmi törékeny nem kerül az útjába, pl. egy ember.)
 
(Akin maradt már rajta súly fekvenyomás közben úgy, hogy senki nem volt a teremben, az tudja, hogy mekkora mázli, ha nincs rajta szorító: a súlyt legörgetni ugyanis szinte lehetetlen, csak a borítás működik. Mindenesetre szép élmény.)
 

Felhúzásnál teljesen hülyének kell lenni, hogy valaki ne középen fogja meg a rudat és lecsússzon a súly. Guggolásnál hasonló, és majdnem teljesen mindegy, hogy egyben marad-e a súly, ha valaki annyira béna, hogy nem tud felállni vele. 

A súly szorítók a biztonsági előírás részét képezik pl. erőemelő versenyeken. De ott van egy segítő személyzet, ezért ott is erősen túlbiztosításnak számít, de legalább a szorító alkalmazásának hátrányai is ki vannak küszöbölve.

Minden veszélyes, nehéz sorozatot segítők felügyelete mellett kell végezni. Súly szorítókra - bármilyen meglepő is - a testépítő edzés során soha nem lesz szükséged.

A fene se gondolná, mi? Minden bizonnyal meglepőek a fenti kijelentések annak fényében, hogy közismerten a megfelelő felszerelésben, megfelelő eszközökkel végzett, biztonságos edzés hívei vagyunk. Ez azonban nem ellentmondás, sokkal inkább igazolja: az effajta
felesleges tüneti kezelés nem helyénvaló. Aki nem tudja normálisan megfogni a rudat és szimmetrikusan végezni a gyakorlatot az sürgősen szerezzen be egy edzőt magának, vagy akár egy gyógytornászt. 
 
 
 
 
 
 

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A harminc nap éjszaka második része sötét napokat ígér - meglehet sötét volt annak a fejében aki írta, de a te napjaid is sötétek lesznek, h...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!