YOKE: biztonsági guggoló rúd

2016-04-14

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Sokan nem hallottak még erről az amúgy őskövület eszközről, és sajnálatos módon kevés teremben van. Pedig nagyon sokat segít a guggolásban.

 

A cikk írásakor ért a döbbenetes felfedezés, hogy az eszköz, amit végig Buffalo-rúdnak hittem és neveztem, nem az. Érdekes módon a Buffalo-rúd egy hajlított guggoló rúd. A “hajlított rúd” vagy “ívelt rúdnak”-nak nevezett eszköz már hasonlít a biztonsági guggoló rúdra, de egy cseppet sem ívelt, miközben a Buffaló rúdban semmi különleges nincs azon kívül, hogy hajított, vagyis ívelt. Miközben a buffalo, mint állat a szarvaival arra a furcsa rúdra emlékeztet legjobban, aminek a neve se nem Buffalo, se nem hajlított, hanem biztonsági guggoló rúd. Hogy legyen egy értelmes nevünk is, Amerikában YOKE-nak hívják. A yoke szó egyébként járomot jelent, és valóban egy kicsit olyan érzés. Guggolsz, mint a barom!

A nyelvmágiáról a lényegre térve, a YOKE-rúd a szögletesen “ívelt” rúdnak a továbbfejlesztése. 

És innen felejtsük el a kultúrbarom szerző által kényszeresen ideírt fenti érdekességeket, mert csak összezavarodunk.

Adott egy guggoló rúd, amelynek nem a két végén van a súlytartó puska, hanem függőleges elemek közbeiktatásával lejjebb. Többféle verzió létezik ebből, a tíz centivel lentebb helyezett súlytartótól a fél méteresig. Tapasztalatunk nekünk az utóbbiból van. Emellett a YOKE-rúdnak van két fogantyúja az ember nyaka mellett, ami előre nyúlik, és lehet benne kapaszkodni.

A konstrukció lényege, hogy teljesen máshol van a súlypont, mint a normális rúdnál. 

Ugyan elsőre meglehetősen ijesztőnek és instabilnak tűnik, de éppen az ellenkezője igaz: a lejjebb hozott súlypont kiegyenlíti a szerkezetet úgy, hogy akár nem is kell fogni a rudat, mert megmarad az ember nyakában. Zseniális!

De nem kényelmi megoldásra kell gondolni, a kényelem ugyanis nem szempont az edzésben, de még csak nem is a “biztonság” a lényeg, bár benne van az is.

A kulcs a hatékonyság!

A szerkezet kiegyensúlyozottsága miatt:

- jobban tudunk koncentrálni a lábizmokra

- jobban terheljük a lábizmokat

- kiküszöböljük a váll feszítését és fájdalmát

- kiküszöböljük a gerinc- és térdproblémákat.

 

A YOKE-rúd segítségével akár derék és térdfájósok is tudnak guggolni, vállfájósok pedig mindenképpen. 

(Sokan nem is tudják, mert soha nem guggoltak rendesen vagy sehogy sem, hogy a guggolásnál hátrafeszített kar komoly vállfájdalom előidézője lehet, főleg azoknak, akiknek eleve sérült a válluk. Márpedig nagyon sokaknak fáj a válla pl. a fekvenyomástól.)

 

A guggolás a YOKE-kal nem nagyon különbözik végrehajtásban a hagyományostól. Beülünk a súllyal, megállunk és  sarkunkba nyomva az erőt, felállunk. A terhelés nagyobb - valószínűleg kisebb súllyal tudunk guggolni - de sokkal könnyebb például a derekat egyenesen tartani. A két előrenyúló fogantyúra egyébként nincs olyan értelmeben szükség, hogy nem kell bele “kapaszkodni.” A “kiegyensúlyozó hatás” onnantól működik, hogy rakunk legalább 5-5 kilót a rúdra. 

Sajnos kevés teremben van, pedig elképesztően jókat lehet vele guggolni, és olyanoknak is elérhetővé tenné ezt a gyakorlatot, akiknek hagyományosan valamiért nem megy.

Azt még nem döntöttük el, hogy mi legyen az eszköz magyar neve, de ha a gyakorlatban jól hangzik, lehet, hogy elnevezzük BIGU-nak a biztonsági guggoló rúdból. Amely névvel csak az a baj, hogy ez egy Súlypontáthelyezésen Alapuló Guggolás Hatékonyság Növelő Rúd. SAGHNR.

 

 BODYBUILDER GYM:
BÜSZKE LEHET, AKI IDE JÁR!

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!