Miért nem jó a növényi fehérje?

2014-04-25

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A vegetarianizmusról most nem fejtünk ki véleményt, de vannak vega testépítők is. Mások a növényi fehérjét nem is számolják. Kinek van igaza?

 

A  fehérjék elengedhetetlenek az élő szervezetek működéséhez, hiszen az izmokat, szöveteket, minden műkődő alkatrészt, minden hasznos szövetet fehérje alkot. (Még azoknak az agyát is, aki a fehérjefogyasztástól óvnak.) Remélhetőleg mindenki tudja, hogy a fehérjék aminosavakból épülnek fel.

Azt is mindenki hallotta már, hogy vannak esszenciális és nem esszenciális aminosavak. Az esszenciális aminosavakat muszáj táplálékkal bevinnünk, a nem esszenciálisat testünk elő tudja állítani az esszenciális aminosavak segítségével.

 

A jó fehérje az, amely mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza.  Ezt nevezzük teljes értékű fehérjének és csakis ezek alkamasak izomépítésre. A testépítők által fogyasztott hagyományos, állati eredetű fehérjeforrások ilyenek.

A növényi fehérjék soha nem teljes értékűek.  Hiába számolod bele az étrendbe, ezzel csak csalsz, mert x mennyiségű növényi fehérje a hiányzó aminosavjai miatt nem felel meg ugyanannyi állati fehérjének, és váltószám sincs arra, hogy hányszor annyi zöldbabot vagy zabpelyhet kell enni, mint csirkét. Ha az autódnak hiányzik az egyik kereke, attól még autó, de nem teljes értékű autó és a működése korlátozott.

Nem teljes értékű, mindegy mennyi eszel belőle: a rizs, zabpehely és társai nagyon jó táplálékok de relatív magas fehérjetartalmuk ellenére nem fehérjeforrások. Én konkrétan sosem számolom bele, hanem egyszerűen egy járulékos plusznak tekintem a fehérjetartalmukat.

 

Hogyan lehetséges, hogy vannak nagyon komoly vega testépítők, ha haszontalan fehérjeforrást használnak?

Nagyon egyszerű: sakkoznak a tápanyagok aminosav profiljával. Megnézik, hogy bizonyos növényi táplálékokból melyik aminosavak hiányonak és olyat fogyasztanak mellé, amiben ezek megvannak. (És amelyikből valószínűleg a másik forrás aminosavjai hiányoznak.)

Kifejezetten kispénzűeknek: olcsó és működik

A nem teljes értékű proteinek megfelelő kombinációjával teljes értékű  protein jön létre, akár két növényi proteinből is. Például a kukorica és a bab együtt fogyasztva a teljes  szükséges aminosav skálát tartalmazza, de külön-külön nem jók. Mielőtt persze elkezdesz ezen agyalni, gondolkodj el azon, hogy mennyibe kerülne így

A növényi fehérjéket jelentősen fel lehet javítani állati eredetű fehérje hozzáadásával. Ezt pontosan tudják a tápkieg gyártók is: így készülnek az olcsó kevert fehérjék, amelyek ugyan nem rendelkeznek maximálisan a tejsavó jó anabolikus tulajdonságával, de komplett fehérjeként megállják a helyüket, ha épp nincs másra pénz, vagy valaki nem tolerálja a tej alapú fehérjéket.

 

A szója különleges eset, mert  - ha nem is tökéletes arányban - de minden esszenciális aminosavat tartalmaz. Kitűnő alapanyag kevert fehérje gyártáshoz, de önmagában is használható, igaz, szintén nem rendelkezik a tejsavó fehérje peptidkötéseiből fakadó előnyökkel. (A tejsavó protein szerkezete olyan az emberi szervezet számára, mint amikor egy kulcs illik a zárba. Amikor ezt a kulcsot behelyezzük, egy jelzést adunk az anabolikus folyamatok elindítására.) Fehérje pótlásra azonban a szója is megteszi, ha spórolni kell, vagy valaki nem emészti jól a tejsavó proteint.

Nem véletlenül népszerű a szójatejból készült tofu, amely gyakorlatilag hasonlóan készül, mint tejból a túró. A tofu nem rossz fehérjeforrás - de azért nem csirkemell. Semmilyen szempontból sem.

Konklúzió

Hacsak nincs végtelen türelmed kiböngészni az aminosav profilokat és kisakkozni, milyen növények párosításával jutsz teljes értékű fehérjéhez,

 

csakis állati eredetű fehérjékkel számolj.
Csak az állati eredeti fehérje a teljes értékű fehérje.

 

A kiegészítődben is törekedj állati eredetű fehérjére. Ha kompromisszumot kell kötni, az inkább a kiegészítésben legyen, kevert fehérje formájában. Amivel elsősorban az ízélmény és az állag szintjén fogsz azonnali minőségromlást tapasztalni - ez azért kibírható.

Nem javasolnám spórolási céllal sem a növényi források használatát, egyszerű matematikai műveletekkel rá lehet jönni, hogy a csirkemell a legjobb ár/érték arányú fehérjeforrás. De még mindig jobb és olcsóbb gyengébb állati forrást használni (csirkecomb, pulykacomb, nem felvágott vagy egyéb szemét!) mint kísérletezni rizzsel és növényekkel.

Ha valaki méricsgélni ás számolgatni akar, sokkal fontosabb a rostbevitelt rendbe tenni. Ehhez kellenek a növények.

 Lehetőség szerint használd minimum ezt!

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!