AEROB EDZÉS

2011-07-07

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Hányszor és meddig? Csak diétában vagy diétán kívül is? Kardio vagy aerob? Na ez mind még nem ebben a részben lesz - de azért olvasd el!

Mi az aerob edzés?

Először ezt célszerű tisztázni, mert az aerob edzés ugyan hasonlít egyéb mozgásformákra, de határozott célja van, és másképp műödik, mint a szóbeszédben vele állandóan összekevert kardio edzés. A mozgásforma hasonló: gyaloglás, laza futás, biciklizés mind lehet aerob edzés. A különbség az intenzitásban van, ami legkönnyebben a pulzusszámmal mérhető: a kardio edzés magasabb intezitást feltételez.

Vegyük példának a gyaloglást: átlagember számára a gyaloglás aerob edzésnek számít, mert az intezitása alacsony. Kevés az izommmunka és a szív nem pörög: konkrétan a szív és az érrendszer számára ez nem okoz edzés szintű terhelést. Épp ez a különbség a lényeg: a kardio edzés a kardiovaszkuláris rendszer edzése. Magas pulzussal jár, keményen tekeri a szívet, pont az a célja, hogy minél állóképesebb legyen a szervezet. Ez egy állóképességi edzés. Ha erős, intenzív gyaloglást végzel esetleg terheléssel (domb, emelkedő a gépen, esetleg lépcsőzés) akkor átcsúszhatsz kardio edzésbe, bár gyaloglásnál ez nem valószínű, lépcsőzéssel vagy futással viszont igen. A futás/kocogás témában már kevésbé egyértelmű a helyzet: az edzetteknek a futás még lehet aerob edzés, kevésbé edzetteknek viszont már nagy eséllyel átesik kardio tartományba.

Az aerob edzés célja legfőképpen a zsír bontása. Erre azért képes, mert ez a fajta edzés nagy oxigénfelvételel járó (ahogy a neve is mutatja), monoton fizikai munka. Az izmaink közben kis terhelést kapnak, szinergikusan működnek, kiegészítik egymás munkáját, kihasználják a lendületet. Nincs komoly izommunka, és az is eloszlik: ezáltal a glikogén-glikolízis energiarendszerünk  alig működik, tehát nem használjuk energiaforrásként az izmokban tárolt szénhidrátokat, a glikogént.

Testünk a nagy oxigénbevitel és a monoton mozgás hatásra érzékeli, hogy zsírt kell bontania. A zsír bontása sokkal bonyolultabb számára, mint szénhidrátokat használni energiaforrásként: oxigén (aerob edzés) szükséges, és idő, hogy a zsírt kinyerje a zsírsejtekből a véráramba majd zsírsavakká és ketontestekké alakítsa. Ezért nem tudunk zsírt használni akkor, ha gyorsan kell az energia: intenzív izommunkát (pl. súlyzós edzés) nem lehet zsír felhasználásával végezni, mert a zsírt nem tudjuk elég gyorsan hasznosítani. Így a testünk minden esetben szénhidrátokat fog priorotásba helyezni, és ha abból nincs elég, lebontja a fehérjéket az izmokból - mert azt fel tudja használni energiaforrásként. (Ezért nem lehet éhezéssel fogyni, zsírt veszíteni, mert az izmokat fogjuk "felélni".)

Az aerob edzés akkor jó, ha csekély a közben végzett izommunka. Ha érezzük, hogy valamely izmunk bedurran, az nem valami jó jel - könnyű ilyenkor az adott izomból veszíteni, mert ott "felesleges" izommunkát végezünk. Nem lehet tehát fekvőtámasszal aerobozni, de lábtológéppel sem, hiába menne egy órán keresztül, szinte biztos, hogy intenzív izommunka lenne az eredménye, mert a mozdulat túlságosan egy izomcsoportra koncentrálódik, és a terhelés nem oszlik el.. Az aerob edzés mindig a lábak munkáján alapul, de igénybe veszi az egész testet. 

Kardio edzéssel ellenben nem lehet zsírt veszteni úgy, ahogy mi szeretnénk. A kardio edzés intenzívebb, több energiát használ el, de fokozott az izommunka is, így a zsírból felhasznált energia aránya jóval csekélyebb. Diétás, kalóramegvont időszakban a regenerációt hátráltatni pihenőidőben végzett izommunkával (kardio edzéssel) legtöbbeknek nem éppen jó ötlet. Tömegeléskor viszont nem probléma, a kardio edzés mindenképpen jó hatással van a szív és érrendszerre, ráadásul folyamatos terhelést ad a súlyzós edzéssel szemben.

A zsírvesztéshez az ideális a diéta a súlyzós edzés és az aerob edzés kombinációja. A diéta a legfontosabb természetesen, ez alapozza meg a zsívesztést: a súlyzós edzés segít megőrizni az izmokat, hogy ne izomtömeget veszítsünk és ez határozza meg testünk alakját. Az aerob edzés pedig közvetlenül a zsír anyagcseréjét célozza meg, tehát segít a zsírt elhasználni.

BB.TV az aerob edzésről 17.20-tól. (reklámot várd meg, amig lefut)

 

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!