Bukásig kell edzeni?

2017-01-19

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Ha az ember egy kicsit komolyan veszi az edzést, felmerülhetnek kínzó kérdések azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell a gyakorlatban intenzív edzés végezni és mennyire kell legyilkolni az izmokat.

Az intenzitás és az izombukás kérdése igen nehéz. Könnyű ugyanis kimondani, hogy minden sorozatban halálig kell csinálni, de ez a gyakorlatban nem kivitelezhető. 

Természetesen az edzésnek nem úgy kell működnie, hogy csinálunk egy gyakorlatból x ismétlést, amit meg se érzünk, és az úgy jó lesz. 

 

Elméletileg minden gyakorlat minden sorozatát olyan súllyal és annyi ismétléssel kellene csinálni, amit még éppen sikerül végrehajtani. 

 

Más kérdés, hogy hol a határ? 

 

Honnan tudjuk, hogy ha ment tíz, akkor nem fog menni tizenegy?

 

Az izom sorozaton belüli kifáradásának állapotát izombukásnak hívják.

 

Ez egy elég szerencsétlen fordítása a angol failure kifejezésnek, amely valahol arra akar célozni, hogy az izom kudarcot vall a sorozat teljesítésében.

 

Az izombukás az a jelenség, amikor nem bírsz többet csinálni. Hogy az a kívánt ismétlésszámnál, vagy előbb következik-e be, majdhogynem mindegy, hiszen a cél az, hogy elérd az izom maximális munkáját és a maximális kifáradását. 

 

Természetesen nem izombukás az, ha nem bírod a sorozatot, mert túl nagy súlyt használsz.

 

Az izombukást pedig nem küzdöd le azzal, hogy tovább rángatózol a súllyal.

 

Az izombukás korántsem annyira brutális jelenség, mint amilyennek tűnik: nem úgy kell elképzelni, hogy ezer kilóval ordítasz, amíg már nem tudod megmozdítani a súlyt. 

 

Ráadásul sokkal kevésbé a súly függvénye az izombukás, mint gondolnánk. A bodybuildingnek ugyanis nem kell erőemelésnek lennie. Itt nem a lehető legnagyobb súly mozgatása a cél, hanem a célizom minél nagyobb megdolgoztatása.

 

Ez azt jelenti, hogy a mozdulatot kontrollálni kell mind a pozitív és negatív szakaszokban, és az izmot feszíteni kell hozzá.  Így az izombukást szinte nulla súllyal is meg lehet csinálni, mert el tudjuk érni az izom olyan bedurranási állapotát - vele együtt az idegrendszer kifáradását és a rostok elfáradását - hogy nem bírunk többet csinálni.

 

Sokakban felmerül a kérdés, hogy minden sorozatot lehet.e bukásig csinálni, vagy csak az utolsót kell.

 

Ha megértjük, hogy az izombukás nem az, amikor az utolsó sorozatban az edzőtársunk lerángatja rólunk a súlyt, akkor láthatjuk, hogy minden sorozatban el lehet érni izombukást. 

Anélkül, hogy ez hátráltatná az edzést.

 

Tehát: minden sorozatot el tudunk végezni úgy, hogy nem bírunk abban a sorozatban többet csinálni.

 

Ha egy sorozatot bukásig tudunk végezni, az nem jelenti azt, hogy a következő sorozatra már nem lesz erőnk. De az sem véletlen, hogy soha nem kell sok sorozatot csinálni semmilyen gyakorlatból.

 

Az anomália abból fakad, hogy a “testépítőknek” nincs az erőemelőkhöz hasonló edzésterve, ami edzésről edzésre megadja, hogy miből hány ismétlést kelll végezni.

 

Így csak találgatunk az intenzitásról és próbálunk annyi súlyt használni, amennyit lehetséges.

 

Az intenzitásról azonban azt kell megérteni, hogy egy adott súllyal és adott ismétlésszámmal is el kell érni az izombukást (vagy a nagyon közeli állapotot) az agy-izom kapcsolat és a koncentráció segítségével. 

 

Nincsenek olyan sorozatok, amit “csak úgy” csinálunk, de ez izomnak nem kell kikészülnie tőle. Az izombukást nekünk kell kiváltanunk az akaratunkkal.

 

Az idióta "gyúrás" kifejezés talán pont ebből jön, ami a szintén beszédes angol "pump" kifejezés kínos fordítása: nem elég a súlyt lengetni az igénybe vehető összes segédizommal, hanem nekünk kell annyira feszítenünk és koncentráltan dolgoztatni az izmainkat, hogy a bukás létrejöjjön.  Ezért "gyúrod" az izmot.


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!