Hányszor kell edzeni hetente?

2016-02-23

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Elég-e heti három? Jö ötlet-e rövideket edzeni többször? Nehéz dönteni, hogy mennyi edzést végezz, ezért megmondjuk.

Benedek Niki a debreceni Cutler Gymben. Fotó: Derencsényi István, Naplo.hu

 

Az edzésgyakoriság kérdése bonyolult, mert egy csomó tényező beleszámíthat, de egy biztos: nem szabad úgy nekirohanni, hogy az ember kezdő és heti hétszer akar edzeni, mert azt hiszi, akkor nagyon izmos lesz. (A többi meg hülye, mert neki nem jut eszébe ez a zseniális megoldás.)

Természetesen az ember hétköznapi élete is komoly tényező, hiszen van aki annyiszor edz, ahányszor tud, nem pedig ahányszor kedve van.


Ökölszabály 1.: heti három súlyzós edzés minimum szükséges.

Nagyjából mindenkinek lehetne egy egyéni, optimális edzésszám valahol három és hat között, amihez figyelembe kell venni az edzettségi szintet, az alkatot és komolyságot. Persze van, aki csak kétszer tud lemenni - ez is sokkal jobb, mintha nem edzene.


Ökölszabály 2.: jobb kevesebb minőségi edzés, mint több szar.

Tipikus kezdő hiba, hogy a lehető legtöbbet akar edzeni valaki. Olyan ez, mintha táblát tartana, hogy ”kezdő vagyok, nem értek a testépítéshez.” 

Igazából nem kell sokat kell edzeni, hanem optimális mennyiséget. Ez az optimum van mindenkinek máshol.  


 

Ökölszabály 3.: ha túl sokat akarsz edzeni, az edzésed intenzitásával baj van.

Máshogy kell edzeni akkor, ha csúcsformához, maximális izomtömeghez optimalizálunk és máshogy, ha hétköznapi élethez. Lehet páldául, hogy neked nem tökéletes a heti három edzés, több kellene a maximális fejlődéshez, de a család/munka/élet/edzés négyszögben a három az ideális. Akkor bizony maradj a háromnál.

Sokan gondolkoznak úgy, hogy a rövidebb, intenzívebb edzést helyezik előtérbe. Lemennek, legyötörnek egy izomcsoportot és mennek haza. Tudják ugyanis, hogy intenzív, nehéz edzést nem lehet sokáig végezni. Emiatt hetente sokszor (5-6 alkalommal) járnak a terembe, hogy minden izmot meg tudjanak dolgozni, kvázi egyesével.

Ez abszolúte jó ötlet, de nem biztos, hogy mindenkinek. 

Hogyan tudod eldönteni?

A válasz nem annyira bonyolult!


Ökölszabály 4.: kezdőknek és vékony alkatúaknak biztosan elég heti három edzés. 

Ha nincs rajtad izom és nehezen szedsz fel, ne próbálj többet edzeni, adj magadnak sok regenerálódást.


Ökölszabály 5.: aki hajlamos a zsírosodásra, edzzen heti több napot, mint aki nem. 

Erre a magyarázat az inzulin rezinsztenciában rejlik. Aki nem reagál jól a táplálék okozta inzulinreakcióra, az nem képes olyan hatékonyan az izmokba építeni a  tápanyagot - különösen a szénhidrátokat. Nekik minél többször kell stimulálni az izmokat, hogy tápanyagot vegyenek fel, így jobb a gyakoribb edzés.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ész nélkül túleddzük az izmokat és heti háromszor mellezünk például - amit ugye elég sok ökörállat csinálna egyébként.


Összefoglalva:

- Ha vékony vagy, ne eddz heti háromnál többet.

- Ha magas a testzsírszázalékod, eddzél hetente minél többször. Természetesen 1-2 pihenőnap beiktatásával, de azokon a napokon is végezz aerob edzést.

 

ANYA CSAK EGY VAN.
MEG ÍZÜLETED IS.

WARMUP!


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz nem ...
A tartalom: Debreczeni Gábor, Dr. Gődény György, Mészáros László, Bunny okosítás. ...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!